Florence

Vrijdag 17 november was het zo ver; Samen met Isabel ging ik de stad bezoeken waar je zoveel mensen over hoort. Wij gingen een dagje naar Florence.

De reactie van veel mensen was gelijk; waarom gaan jullie maar 1 dag, dit is niet genoeg voor een stad als Florence. Maar ik zou ik niet zijn als ik niet lekker eigenwijs was en mijn eigen plan toch gewoon zou uitvoeren.

Vrijdag ochtend om 9 uur stonden we dan te wachten op onze flixbus. Waarom wij een flixbus namen was heel simpel; hiervoor betaalde wij 10 euro en voor een enkeltje in de trein tussen de 29 en 38 euro. En hé wij zijn ook maar au pairs, dus als we ergens op kunnen besparen doen wij dat maar al te graag. Dit betekende dan wel dat de rit een uur langer zal duren als dat wij met de trein zouden gaan, maar omdat we vroeg vertrokken was het in ons geval geen probleem. Daarnaast hadden we het de vorige avond iets te gezellig gemaakt op de karaoke avond, dus die 1,5 uur slaap tijdens de busreis was geen overbodige luxe.

Uiteindelijk aangekomen op het station van Florence wisten we niet heel goed waar we heen moesten om in het centrum te komen. We zijn maar gewoon een richting uitgelopen omdat er ontzettend veel te zien is en we vast wel ergens zouden uitkomen. En jawel blijkbaar heb ik toch nog ergens in mij een richtingsgevoel want we kwamen gelijk uit bij de o zo bekende Duomo.

Maar eerst tijd voor een snel kopje koffie. En tijdens het zoeken naar een plek om koffie te drinken merk je maar al te goed hoe toeristisch Florence is; Overal proberen mensen je hun restaurant in te praten en voor een cappucino betaal je gemiddeld 4,50. Na een heerlijk kopje koffie terug gelopen naar het plein met de Duomo.

De Duomo is ook zo beetje het bekendste gebouw van Florence en dat was ook zeker te zien aan de hoeveelheid toeristen( jawel met een selfiestick in hun hand natuurlijk). Het is zeker de moeite waard om hier langs te lopen wanneer je in Florence bent, want wat een mooie kathedraal is dit zeg. De rij om naar binnen te gaan was te lang dus we besloten later deze dag even terug te gaan om de kathedraal van binnen te bezoeken.

Daarna liepen we een stukje door en kwamen we op een ander plein waar een openlucht museum was met allerlei standbeelden. Hier even snel door heen gelopen en toen onze weg vervolgd. Vervolgens kwamen we in de straat met de winkels en liepen we hierdoor heen waardoor we vervolgens uitkwamen bij de Ponte Vecchio.

De Ponte Vecchio is een beroemde middeleeuwse brug over de rivier de Arno in Florence. Hier even als een echte toerist heel wat foto's gemaakt. Daarna over de brug door gelopen en terecht gekomen in de smalle straatjes van Florence.

En dit vind ik eigenlijk het leukste van het bezoeken van een stad. Natuurlijk ''moet'' je de hoogtepunten van de stad bezoeken; net als wat de 3000 andere toeristen doen. Maar dat geeft mij niet het echte gevoel van de stad, hoe mooi sommige kerken, kathedralen en bruggen ook zijn. Maar wanneer je even doorloopt op de plekken waar de meeste toeristen niet komen, dan krijg je het echte gevoel van de stad.

Ondertussen was het wel lunch tijd en hadden we ook wel honger gekregen na al dat lopen. Een heerlijk Italiaans restaurant gevonden in een van de smalle straatjes. En ja eigenlijk als je in Florence bent moet je een Fiorentina eten; Dit is een stuk t-bone van gemiddeld 600 gram per stuk dat altijd word klaar gemaakt op hout of houtskool vuur, hier staat Florence om bekend. Maar aangezien je mij niet heel vrolijk maakt met een stuk vlees besloot ik om hier niet voor te gaan. Daar in tegen hebben we heerlijke ravioli met truffel en een soort lasagne van crêpes gegeten. Ik blijf mij er nog steeds over verbazen hoe je voor zo weinig geld zo heerlijk kan eten in Italië.

Na het eten vonden wij het tijd om wat winkels te bezoeken, want ja we blijven twee vrouwen en we moeten toch echt even testen hoe het is om te shoppen in Florence. Alleen allebei niks gekocht. Wel nog even staan kwijlen voor het raam van de Gucci winkel waar ik een veel te mooie tas zag ( het is bijna kerst toch pap ;) )

Toen maar weer rondjes door de stad gelopen en ongeveer elke minuut zeiden wij tegen elkaar hoe mooi wij de stad wel niet vonden. Eigenlijk was het ons plan om nu de Duomo in te gaan, alleen was de ingang afgezet en stonden er brandweer, politie en militaire om de Duomo heen. Geen idee wat er aan de hand was maar het was niet toegestaan om naar binnen te gaan.. helaas dan nog maar een andere keer terug naar Florence.

Uiteindelijk ook nog even door het studenten gedeelte van de stad gelopen. Toen ging de zon langzaam onder en zijn we nog even terug gelopen naar Ponte Vecchio om hier nog even van het mooie uitzicht en de zonsondergang te genieten.

En nog even op het mooie plein gezeten en gewoon genoten van de omgeving en het kijken van mensen. Na een lange maar geslaagde dag naar het station gelopen om vervolgens de trein naar huis te nemen.

Ily

Prachtig ! dank je wel

Mam

Heerlijk reisverslag weer enne die tas kan je op je buik schrijven? tot over een weekje?